За галерията
Размисли
-
Божидар Данев за дарителството +
При всяко начинание се започва с тихи, боязливи стъпки, но с високи надежди. Постепенно достигаш до противоречивото разбиране, че не е достатъчно да желаеш.Тревогат а на очакването и безумието на търсенето са голямото движение на мисълта и желанието. Движение, притеснено и ограничено от неясна и размита политика, от финансови рискове и рамки. Парите могат да се преброят, но изкуството не подлежи на броене. Така е и при дарителството. В проекцията на времето, изправени до изкуството, финансовите средства и политиката не са повече от разочарование. Голямата радост и тръпка е споделянето. Споделяне с приятели и с непознати, с познавачи и с лаици, с уморени от зрелостта и с жизнени хора. Тази колекция е колекция на споделяне на радостта.
Академичната естетика на холандските, фламандските и други западноевропейски майстори от 17. до 19. век доказва, че промяната във вкусовете е периодично и временно явление. Трудно могат да се отделят различията в талантите на признатите майстори с повторенията на творбите от анонимните им ученици или последователи. Портретите, пейзажите, библейските сюжети са обединени от богатството на стиловите направления. Отсъствието на показната виртуалност, наложеният вътрешен ритъм, мярка и равновесие са присъщи за ренесансовата класика. Статиката на портретната живопис, приглушените светлини в пейзажите, движенията, замъглени от отблясъците, балансираните композиции, екзалтацията на контрастите разтягат и продължават времето, за да можем днес да се радваме на стиловите различия. Библейската мъдрост, юдейската мистика, Христовото страдание, вплетени в изкуството, са част от нравствените норми на вътрешното ни равновесие. Благоразумие и мистика. Тъмният колоритен строеж, оптичното му въздействие, загадката на цветовете, тоналната стойност на изображенията създават смущаващи видения. Пластичните форми, артикулираните линии на рисунъка, текстурата на колорита създават видима тържественост, достойнство и аристократично благородство. И ето, в класиката може да се крие изненада, като че ли специално заложена преди повече от 150 години, в съзвучие с обгръщащата ни действителност. В атмосферата на късното средновековно училище, в сенките на мъждукащите свещи присъства странно Европа, не кралства или държави, а Европа, която придава предсказващо звучене на академичния класицизъм.
Силно съм убеден, че в класиката има неоткрити дълбочини, прикрита символика, стъписващо благородство и аристократизъм, а в споделянето има сладка тревога, дълбока тръпка и вътрешна радост.
Божидар Данев
член на Настоятелството
на Нов български университет -
Георги Текев за Галерия "УниАрт" | Аудитория "Семейство Божидар Даневи" +
Мисията на Нов български университет да променя общественото пространство и себе си, както и мястото на изкуствата в академичния профил на университета, утвърждават институционалната ни готовност да създаваме и развиваме проекти, подкрепящи високи образци в изкуството, с идеята да създадем условия за развитието на школи. Университетският театър, Центърът по изкуства, Музеят на НБУ, лабораториите по фотография и анимация, университетският филмов и телевизионен център, а днес и Университетската галерия са сигурен пример за това.
Дарението на семейство Даневи – колекция от европейски майстори от 17. до 19. век, се вписва по особен начин в колекцията от дарения на значими личности на нашето съвремие с грижа към културните традиции, тяхното съхраняване и продължаване във времето. Актът на дарение показва разнообразието от форми на свързване между „академията“ и външната среда и е пример за многопосочността на взаимодействието между тях. Силата на създадените във времето университетски екипи привлича щедри дарители и личности със световно значение, които включват Нов български университет в мрежата на международната университетска и професионална общност или създават тук своите школи от последователи. Спектърът е широк – музика, театър, кино, изобразително изкуство. Дарената колекция представя откриването и развитието на таланта, носенето на традицията и създаването на последователи, а времето на създаването на творбите съвпада с особен етап от световната университетска история, когато университетската идея, родена в античността, получила форма в средновековието, за да легитимира автономността си, преминава през институционализация, подвластна на обществения интерес.
UniArt Gallery е съвременно университетско пространство за създаване на интердисциплинно знание с интерактивни форми в среда, способна да съществува в мрежа. Постоянни и гостуващи изложби, камерни концерти, семинари и уъркшоп се съчетават с академични лекции, майсторски класове, университетски церемонии, дискусии и дебати. Аудиторията е отворено пространство за работа по проекти с училища, университети и академии, открито за диалог между академичните традиции и модерното, ориентирано към творци и партньори за създаване на нови приноси и практики. Благодаря на проф. Богдан Богданов за подкрепата, на д-р Божидар Данев за споделените ценности, на проф. Ирина Генова, арх. Зарко Узунов и г-н Александър Захариев – за приносите.
Георги Текев
Изпълнителен директор,
член на Настоятелството
на Нов български университет -
Ирина Генова: Частна колекция - университетска колекция. Жестът на дарителството +
Големите университети в Европа и Северна Америка от 19. век насетне основават и развиват художествени колекции. Сред многобройните примери на музеи и галерии в университети и колежи в САЩ и Великобритания е известният художествен музей на университета Принстън, а в нашата локална среда от 20. век насетне е музеят на частния университет Сабанджъ в Истанбул, който често е домакин и на големи пътуващи изложби. Колекциите на световно изкуство носят престиж на всеки университет, който развива хуманитарно знание. Те са един от знаците, че висшето учебно заведение надхвърля тясно образователните си задачи и изпълнява по-мащабна мисия в обществото. Университетските колекции по света са създавани и се разрастват предимно от дарения. Дарителският жест е много повече от прехвърляне на собственост. С него дарителят прави своите колекционерски пристрастия, успехи и ограничения достояние на университетската общност, а чрез нея и на обществото. Така от осъществен личен избор колекцията се превръща в част от изследователско и образователно поле, променя предназначението и статута си. В този смисъл щедростта, с която колекционерът се доверява и дава права над колекцията като „свое любимо дете”, е несводима до каквито и да било материални измерения. Очакванията към университетската среда са не просто за съхранение на материалността, а за културен интерес, професионален отклик и осигуряване на публично присъствие. В България практиката на университетски художествени колекции и галерийни пространства е слабо развита. Музеят и галерията на Националната художествена академия в София, с издадените каталози на колекциите, са отличаващ се пример, съпоставим по-скоро с опита на други художествени академии. В университетски условия новопостроената галерия в Нов български университет е уникално по рода си начинание у нас.
Бъдещето на колекцията
В университетската среда на Нов български университет колекцията ще бъде дълготраен обект на изследване. Преподавателите изкуствоведи ще имат благоприятния шанс да предават своите знания, умения и опит в практиката. Колекцията Европейска живопис ще бъде и реален повод за развитие и осъществяване на нови контакти с чуждестранни колеги от университети, музеи и галерии. Така образованието, подготвящо за професията на изкуствоведа, в една тясно специализирана и все още слабо развита у нас област ще има възможността да изяви своето практическо приложение в реална ситуация. Наред с изследователската работа и понататъшното документиране на колекцията и във връзка с тях ще продължават и реставраторските дейности и проучването на картините. Познанието и грижата за материалността на произведенията са неотменна част от професионалното занимание с художествени предмети и колекции дори когато в нашата съвременност става дума за видео-арт и нови медии. Бъдещите художници, кинорежисьори, създатели на реклами и всички студенти, които се подготвят за работа с визуални образи, също получават особен творчески шанс с университетската колекция от европейска живопис. Визуални позовавания, различен тип художествени задачи, поставяни от преподавателите във връзка с изложените творби, ще задвижат младежката креативност в плодотворни посоки. Колекцията има бъдеще, ако има своята публика. В успешните художествени музеи и галерии по света на особено внимание се радва най-ентусиазираната публика – децата. Галерия УниАрт дава възможност за работа и с най-младата публика. Детският поглед ще оживява портрети, пейзажи, библейски сцени, ще ги усвоява и преобразява в рисунки. Отличен шанс за една университетска колекция е студентите – бъдещи изкуствоведи и художници, да представят особения свят на картината на деца, които не след дълго ще станат студенти. И най-сетне – за новия дом на колекцията. През 2011-2012 г. в Нов български университет беше построена галерия. Създаването на сграда специално за художествена галерия е събитие, особено в столичния град. Обичайната практика е да се преустройват компромисно помещения с различни предишни функции. В този случай архитект Зарко Узунов проектира пространствата съобразно със специфичните изисквания за галерия и, макар и ограничени от обстоятелствата, тези пространства са мислени с конкретни функции. Така колекцията „Европейска живопис”, редом с други художествени сбирки, получи свой дом в Университета, който гарантира тяхната споделимост в бъдеще.
Ирина Генова